“Straks krijgt ze nog een burn-out!!!”

Ik snap je zorgen. Het is hard werken voor onze jongeren; dat diploma komt er niet zomaar.

Maar let op: Van veel toetsen krijgt een kind geen burn-out.

Dat krijgen ze van faalangst, van het geen overzicht hebben, van het belang dat wij ouders hechten aan Presteren, school en cijfers. Een burn-out krijgen ze van dénken dat ze hard leren terwijl ze 50% van de tijd afgeleid zijn door andere dingen. Van geen idee hebben waarom ze iets moeten leren, van het gevoel het nooit goed genoeg te doen.

Een burn-out is sowieso geen woord om lichtvoetig te gebruiken. Een gestressed kind dat in paniek raakt van de angst voor onvoldoendes heeft geen burn-out.

Trouwens, ik wil de paniekgevoelens niet bagatelliseren noch ontkennen dat er jongeren zijn die wel degelijk een burn-out hebben.

MAAR (jaja) jonge jongeren hebben die toetsdruk nodig. Misschien niet allemaal, er zijn er vast bij die alles leren wat ze opkrijgen, toets of geen toets. De meesten doen dat niet en stellen het leren uit tot één á twee weken tot dagen voor de toets (als je mazzel hebt).

Toetsweken, dan?

En dan zul je maar vier of vijf toetsweken per jaar hebben…

Twee weken lang alle toetsen van alle vakken. Dat is VEEL. En tegen de tijd dat je hebt bedacht dat op tijd leren (in plaats van twee weken vantevoren) toch wel handig was is het april en sta je drie 4en.

Weet je? De eerste toetsweek van de brugklas gaat meestal nog redelijk, omdat

a. de stof nog niet te veel en te moeilijk is en
b. de leerlingen in het begin nog best braaf hun huiswerk maken.

Vallen en opstaan en zélf leren plannen

Natuurlijk moeten ze een paar keer op hun bek gaan en een 1,2 halen om het te snappen. Natuurlijk is ervaring de beste leermeester en natuurlijk moeten ze zelfstandig leren plannen.

Maar eerst nog niet!

Hun hersenen pakken dat gewoon nog niet, ze zijn nog jong en onrijp en veelste gevoelig voor afleiding. Oorzaak en gevolg moeten ze nog veel beter léren voorspellen en NU LEKKER in plaats van Straks Handig weegt voor jongeren gewoon veel zwaarder dan voor ons weldenkende volwassenen.

Handje vast?

Moeten we ze dan maar elke dag in hun kamer opsluiten met huiswerk en als een cipier waken voor afleiding, zweep in de hand en brood met groene zeep en spinnen als straf?

Nee. Toch?
Wat dan wel?

LEER het ze dan!

Door ervaring leert men, zeker. En van een goed voorbeeld en van uitleg en van lessen. Je leert niet in één keer zwemmen als men je in het diepe werpt (hup, eerst op je bek gaan, diep zinken en dan blijf je vanzelf drijven). Right. Werp zonder zwemles iemand in het diepe en ze verdrinkt.

Door de eerste twee, drie jaar regelmatig toetsen te geven die minder vaak meetellen en dat langzaam af te bouwen naar toetsweken, schoolexamens en het de landelijke examens leren we onze jongeren vanzelf plannen en optijd beginnen.

Daar komt nog bij dat iedereen weet dat je van vaak herhalen meer onthoud dan van de hele bubs één nacht van tevoren en dat is opzich best handig voor je eindexamen straks.

Dus:

Lijdt je kind onder toetsdruk? Ga niet zeuren over de school, maar leer haar (of) hem om overzicht te creëren, leer ze plannen, organiseren, effectief leren, omgaan met tegenslag, veerkracht, zelfvertrouwen.

Als school dat niet oppakt ben je altijd welkom bij mij of een andere Ik Leer Leren trainer!

Echt. Er is in heel weinig tijd heel veel te doen aan toetstress en alle paniek die er bij komt kijken. Vraag ons naar de mogelijkheden en blijf niet klooien!