Over mij

Femke Wester

Hoi. Ik ben dus Femke.

Ik dacht altijd: “Waarom willen mensen wat over mij weten??? BOEIEN! Het gaat over jullie en jullie kinderen. Who cares about me?!”

Tot ik zelf hulp zocht voor één van mijn eigen jongens. Toen was het eerste dat ik deed kijken op de ‘Wie ben ik’ pagina’s van de coaches die me werden aangeraden. Ik wilde weten of ze wel sterk in hun schoenen stonden, of ze mijn kind echt zouden zien of dat ik weer het zoveelste voorspelbare praatje te horen zou krijgen.

Dus ja, ik snap nu heel goed dat jullie willen weten wat voor mens ik ben en zal niet meer zo eigenwijs zijn om deze pagina af te raffelen. En anyway, everybody loves a human interest story, toch? Here’s mine.

Kom maar OP!

Soms denk ik dat ik een alien ben ofzo. Mensen zeggen ook tegen me: “Zooo jij bent echt nérgens bang voor, hè?!” Nou… behalve rennende of vallende spinnen… niet voor zo heel veel.

Ik ben niet bang voor de meningen van anderen en ook niet om op mijn bek te gaan.
Ik hoef niet aardig gevonden te worden en ik wil alsjeblieft niet ergens bijhoren, want dan moet ik mijn eigen moraliteit aanpassen aan dat van de groep. Why?

Tegelijkertijd ben ik streng voor mezelf. Ik leg de lat hoog en evalueer mijn eigen prestaties als een topsportcoach. Ik ben bloedeerlijk, maar weet ook dat, hoewel je wel de waarheid moet spreken, niet altijd álle waarheden gesproken hoeven te worden. Soms kun je gewoon beter even je kop houden.

Ik werk graag met pubers, omdat hun recht-voor-zijn-raap-zijn en hun humor me fris en wakker houden. Puur egoïsme dus. Na, niet helemaal; ik weet uit ervaring dat jonge mensen in ontwikkeling best in de knoop kunnen zitten, en dat je dan als ‘neutrale’ vreemde hen echt de steun en de tools kan geven waar ze hun hele leven wat aan hebben.

Even wat feiten:

Ik ben geboren in december 1975
Vrouw
Getrouwd met Diederik (Hoogleraar Natuurkunde)
Moeder van drie puberende zoons
Baasje van de katten Schorrie en Morrie en de hond Lupa en zeven tamme ratjes

Au-pair geweest toen ik 18 was, Engels gestudeerd in Utrecht en Groningen, promotieonderzoek gedaan naar psycho- en neurolinguistiek, gewoond in San Diego, Londen en Barcelona, omgeschoold naar docent Engels voor volwassenen.

En toen gaf ik bijles Engels aan pubers. Uren zaten we te blokken op de present perfect continous en de past perfect continuous. En ik dacht, net als zij:

WHO the FCK cares??

en heb me vervolgens om laten scholen door (onder andere) Tea Adema.

En hier ben ik dan. Vrouw, echtgenote, moeder en pubercoach van Pittige Pubers met Paarse Haren. Eigen baas. Heerlijk.

Denk je dat jouw pittige puber een klik me me zou kunnen hebben?
Vraag dan even een gratis gesprek aan, dan kunnen we even sparren en kan ik naar je verhaal luisteren en wie weet, jullie zo alweer een beetje op de rails helpen!

Femke in kernwoorden

eerlijk

humor

no bullshit

liefde

gecommiteerd

onbaatzuchtig

Tsjong dat blijft toch ongemakkelijk hè? Dit soort dingen 😉

Mijn visie op pubercoaching

“Naaaa, Femke, ze heeft beloofd echt beter haar best te gaan doen!! Gaaf hè? Dus dan hoeven we niet naar jou!”

Ja kijk. Als ik nou wist dat dat goed zou gaan… Ik zeg altijd: Als ik werkeloos ben omdat ik niet meer nodig ben, dan hang ik als eerste de vlag uit!!!

Maar misschien gaat dat hem nooit worden. Want als het allemaal zo makkelijk zou zijn, dan was het al lang gebeurd. Je KUNT als ouder je kind niet coachen, want een puber gebruikt jou per definitie als stootblok. En gaat dus echt niet naar je luisteren.

Vreemde ogen dwingen, toch?  “Ik zeg precies hetzelfde als jij, en naar jou luistert ze wel!” Ja duh. Ik ben haar moeder niet. Denk je dat ik van mijn eigen pubers geen rollende ogen krijg?

Als coach ben ik Zwitserland. Neutraal terrein. Ik heb niets te verliezen als  ze me niet aardig vinden en ik ga er niet aan onderdoor als ze blijven zitten of ander verdriet ervaren (als moeder is dat wel wat anders slikkkk!). Dus kan ik eerlijk zijn. Niet keihard, want ik ben ook mens en ook puber geweest en bovendien heb ik ‘er voor geleerd’ en weet dus een beetje hoe en waarom pubers doen wat ze doen. Er is dus altijd begrip en mededogen. EN ik zeg wel wat ik denk. Alleen niet altijd precies HOE ik het denk…

Mijn eigen houding en mijn jarenlange ervaring en kennis over pubers, mijn snelle schakelen en het niet bang zijn om samen met ze dingen uit te proberen maakt dat veel jongeren, al komen zo nog zo dwars binnen, graag terugkomen en na een traject veerkrachtiger en met opgeheven hoofd (en vaak lachend met hun ouder) het pand weer verlaten.

Mission accomplished.

Als je me zou kennen, zou je weten dat

ik niet oordeel

ik doe wat ik beloof

\

alleen van een ander vraag wat ik zelf ook doe

\

ik altijd eerlijk tegen je ben, als is het niet leuk

\

ik altijd eerlijk tegen je ben, dus mijn complimenten kun je geloven

\

ik trouwer aan jou ben dan jij soms aan jezelf

Okee Fem, leuk verhaal, maar laat me gewoon even je CV zien, okee?

Okee prima KLIK HIER voor mijn CV

Ennnnnn ACTIE!

Denk je dat je prachtpuber bij mij kracht, steun en (zelf)vertrouwen kan gaan opbouwen?

Maak dan HIER een afspraak voor een gratis en geheel vrijblijvend gesprek. Dan kunnen we samen bepalen wat er voor jullie allemaal aan mogelijkheden liggen.

Aanvraag advies gesprek

14 + 10 =

LET OP: nadat je op verzend hebt geklikt kom je op een vragenformulier. Vul dit in; dan kunnen we tijdens ons gesprek gericht te werk gaan. Dank!

Of… als je nog gewoon even veilig een mailtje wil sturen, ook top, dat kan hier: femke@sterknaarschool.nl

Wie weet tot ziens en sowieso wens ik jouw en je kind dat jullie een prachtige, lastige, ingewikkelde maar schitterende van-kind-tot-mens tijd doormaken!

Groetjes,
Femke