Pubers moeten PIJNleiden!

Jarenlang heb ik chronisch pijn gehad door een verschoven ruggenwervel. Elke stap was alsof er messen in mijn been staken. Op het laatst kon ik nauwelijks verder dan 30 meter lopen voor ik weer moest rusten. No worries, met een jaar lang fysio en heel veel rust en NIET koppig zijn is het goed gekomen, min of meer.

MAAR. Het leven met altijd pijn versterkte mijn overtuiging dat pijn vervelend is, maar niet meer of minder dan een prijs die je ergens voor betaalt. Wilde ik naar een feestje? Dat kon. Dansen? Dat kon even. De prijs: Drie dagen verschrikkelijk pijn. Okee. Het is maar pijn.

Tegenwoordig is er relatief weinig pijn. We hebben het warm zat, de marsen en m&m’s liggen bij elke kassa. We hoeven niet bang te zijn voor leeuwen in het gras en de kans dat onze baby ouder dan één jaar wordt is minstens tien keer hoger dan 100 jaar geleden.

Dus PIJN is onze vijand geworden.

Terwijl het juist een vriend is. Pijn vertelt ons dat we even op moeten letten, dat er gevaar zou kúnnen zijn. Pijn vraagt ons of we zeker weten dat we hier mee door willengaan .

“Weet je zeker dat je je hand in dat vuur wilt steken?”

Ja echt wel!!! Er liggen duizend briefjes van duizend in en die zijn nog wel te redden! Dan maar pijn!

Pijn voelt alleen niet fijn… En wat nóg stommer voelt is als je kind pijn heeft! Er is niets ergers…

Dus doen we er met zijn allen alles aan om de vijand PIJN te verslaan voordat onze kinderen er überhaubt mee te maken krijgen.

En daarmee onthouden we ze een vriend. Want van pijn leer je keuzes maken, vervelende consequenties accepteren om toch dat ene te krijgen waar we naar verlangen.

Pijn is alleen wel een vriend met een gebruiksaanwijzing: Je moet hem niet de regie over je leven geven. Begroeten, luisteren naar zijn boodschap en dan gewoon laten zijn en er niet teveel aandacht aan besteden.

Ik heb geleerd dat de pijnprijs voor hardlopen te hoog is, maar voor 5km wandelen niet. De pijnprijs voor 2 minuten boksen betaal ik graag, maar niet voor 10 keer opdrukken. De pijn in mijn hart voor ‘de wijste zijn en niet gelijk krijgen’ heb ik over voor een rustige zondagochtend. En soms niet. Maar ik heb een keus.

Als je alleen maar geleerd hebt dat pijn vermeden dient te worden, dat het een vijand is die je uit de weg dient te gaan, dan heb je dus ook geen keus.

In een sterk naar School traject is dit één van de vaardigheden die we trainen: Pijn is ook maar pijn. Kies bewust voor JOUW weg, jouw idealen, jouw groei. En ga niet bijvoorbaat een veelbelovende route uit de weg, alleen maar omdat je daar pijn kan verwachten.

Pijn is een leermeester en vriend. Niet aardig, maar wel eerlijk, zoals een goede leermeester dient te zijn!

Zie je jou kind ook graag sterk door het leven gaan? Is er misschien nog wat te halen op het gebied van doorzetten en bewust keuzes maken? Vraag dan een gratis sessie aan en ik help jullie sowieso een stuk verder!