Ik verveeeeeeeel me…

Tja. De wereld vergaat voor je ogen, de IC’s liggen vol, alle theaters gaan failliet net als de leuke kleine winkeltjes. De Enge Ziekte vermoordt de halve wereldbevolking en wat zeggen mijn pubermeiden?

“Het is zo saaaaaai…. ik kan me gewoon echt niet motiveren” [sic]

Joh, ik snap het ook nog. Hoe leuk zijn online lessen als de docenten gewoon een beetje het een en ander oplepelen?

En ik vind het ook saai. Ik ben werkelijk niet iemand die jan en alleman zomaar om de hals vliegt, alsjeblieft zeg, maar pfffff als deze 1,5 meter samenleving voorbij is organiseer ik een orgie hoor!

Tijdens de eerste lockdown in maart had ik nog wel een La Vita é Bella idee, zo van, kom jongens, we maken er een avontuur van! Maar zelfs dat begint saai te worden.

Dus ja. Wat doen we er aan?

Dan maar saai. Dikke Vette Pech.

Beter saai dan aan de beademing, hè?

Toch, saai is geen excuus om te gaan lummelen. Nou ja, niet alléén te gaan lummelen dan 😉 Eén van mijn helden, Pete Seeger, zei ooit:

“Take it easy, but take it!”

Dit is al lang een favoriet adagium. En het werkt echt. Het hoeft niet perfect, het hoeft niet moeilijk, het hoeft niet worstelend, maar doe het wél!

Je hoeft niet het hele rotsblok op te tillen; je kan ook omliggende stenen verzamelen. Je hoeft Everest niet te beklimmen, maar af en toe op reis gaan is wel nuttig.

Snap je? In deze tijden is het okee om alleen nette bovenkleding aan te hebben. Het is okee om niet om half zeven naast je bed te staan. Het is okee om je vette haar in een knot te doen en er wat droogshampoo op te spuiten. Het is okee om wat vaker te dineren met brood, gebakken ei en sla. Het is okee om wat langer achter Horizon Zero Dawn te hangen en het is okee om je daar toch schuldig over te voelen.

Maar doe wel elke dag iets waar je trots op bent. Zodat je in je handen kunt klappen en ‘Well bloody done!’ tegen jezelf kunt zeggen.

En dat zeg ik ook tegen mijn leerlingen: Doe IETS. Maak een begin, hoe klein ook. Stel één vraag, maak aantekeningen tijdens één les of schrijf één aantekening per les. Zet in elk geval je laptop vast aan. Ruim je bureau vast op. Leg je boeken klaar. Sla een bladzijde open. Zet de kookwekker op 7 minuten om tenminste een paar opgaves te maken of een paar woorden te leren.

KIES bewust wat je moet doen om je hoofd boven water te houden (i.e. overgaan) en doe dat. En verder? Hou het lief, hou het leuk en vergeef jezelf en elkaar wat vaker.

En voor wie NU tijd zit te verspillen en eigenlijk NU aan de slag moet met dat saaie klusje, hier

10 tips om NU aan de slag te gaan

Succes. En nogmaals:

Take it easy, but take it!

Liefs,
Fem