“Fem, kun jij een artikel voor ons schrijven over

Je puber Intrinsiek motiveren?”

Jaaaa Leuk leuk.. Voor Ouders.nl, toffe website. Hoe doe je dat eigenlijk, de intrinsieke motivatie van je puber stimuleren?

Dus niet zo van:

ALS JE NU #%^%&* GEEN HUISWERK GAAT MAKEN DAN… DAN PAK IK TIEN JAAR JE TELEFOON AF *&^#%$%*#

of

Liefje, toe nou even. Als je het nu doet mag je straks kiezen wat we gaan eten, goed?

(Trouwens, bovenstaande voorbeelden komen uit mijn ware leven en… soms werken ze best. Even.)

Nee, wat ze willen weten is hoe je je kind zover krijgt dat ze uit zichzélf denken:

‘Wow, nu even doorzetten met die school en dan mag ik straks de wijde wereld in’
of
‘Hmmmm ik zie nú het nut er misschien niet van in, maar later zal ik mezelf er dankbaar voor zijn’…

Kun je je voorstellen wat mijn eerste reactie was?

Nou. Succes!

Pubers zijn enorm intrinsiek gemotiveerd en lichamelijk en mentaal geprogrammeerd om zich los te maken van hun gezin en hun eigen plek in de maatschappij te gaan zoeken, hun genen te gaan verspreiden, te oefenen met seks en liefde en vriendschap, werk, status, zelfstandigheid.

Ze lopen óver van de intrinsieke motivatie. Alleen niet voor dat laagje vernis dat we sinds honderd jaar pas over hun leven gieten en dat school heet.

Dus tja.

Moest ik dat artikel wel schrijven, dan?

Ja dus. Want a. het werkt al enorm als ouders zich beseffen dat er niks mis is met hun puberals die niet uit zichzelf gemotiveerd is voor school, integendeel, en b. er zijn heus wel wat sneaky manieren om je dwarsligger aan de gang te krijgen.

Ik geef jullie hier een paar tips (en als jullie zelf nog tips hebben, please let me know!!! Ervaringsdeskundigen zijn goud waard 🙂 )

Kort door de bocht tips:

1. Advies geven en/of preken werkt NOOIT. Ene oor in, andere oor uit.
2. Maak je kind niet fout als die uitstelt of zich laat afleiden. Ook niet als er dan niks gebeurt. Dit is logisch en normaal pubergedrag. Minder handig, maar veroordeel het niet, onderzoek het liever. Wees nieuwsgierig naar wat er speelt.
3. Begin vroeg. Vanaf dat ze ook maar een ietsie pietsie kunnen nadenken, betrek ze bij het oplossen van problemen en leer ze dat actie=reactie en oorzaak=gevolg. Wees geen helicopter / curling ouder!

TE LAAT? – geeft niet (zo erg)

4. Hou nu op met gymtassen nabrengen en broodbakjes. Vergeten? Klote voor je en pech gehad.
5. Wees een voorbeeld. Wat stel je zelf vaak uit? Bespreek hardop (en niet tégen je puber maar nonchalant mompelend) hoe je je tóch over je weerstand heenzet, wat je verwacht als beloning, waarom je het toch maar doet.

“Getverderrie ik heb he-le-maal geen zin om de koelkast uit te mesten. Maar ja. Ik erger me er al maanden aan… dus het moet echt maar eens. En er is best veel Waaaat?!?!? houdbaar tot 2014… oeps BAH. Goed dat ik bezig ben.

Zo. Pfiew klaar. En elke keer als ik de koelkast opendoe denk ik pfiew wow wat heerlijk schoon…!” (ook waargebeurd en ook hardop uitgesproken).

6. Alle geheime grotemensendingen die ze eigenlijk niet zouden mógen horen, komen natuurlijk juist onmiddelijk en zonder omwegen binnen. Bespreek dus iets over je eigen motvivatieproblemen, of die van de dochter van de vriendin van… met een andere volwassene, en doe alsof het puberlief niets aan gaat. Wedden dat er geluisterd wordt?

Naja, er zijn wel meer dingen te doen. Ben ook heel benieuwd wat of hoe en wanneer bij jullie puber de knop omging van ‘Lalalaaaa jaja komt goed, straks!’ naar toch min of meer doen wat er gedaan moest worden. Mail je me je verhaal?

En dat is dan tip nr.
7. Want met 9.999 van de 10.000 pubers komt het zonder gedoe gewoon helemaal goed uiteindelijk. Hersenen rijpen, hormonen stabiliseren, jongeren om hen heen gaan ook ‘volwassener’ doen etc.

Dus geef het goede voorbeeld, erger je niet, maak ze niet FOUT, laat ze op een indirecte manier ontdekken hoe het kan en wie weet krijg je het intrinsieke motivatiemotortje iets eerder en soepeler opgestart.

En als ouder heb je nou eenmaal ook gewoon enorm pech.Want als ze naar iemand niet luisteren is het naar hun Móeder zucht… rolt met ogen. Ouders zijn nu even het ‘afzetblok’, er moet worden losgemaakt, er moet worden afgezet, er moet worden geoefend met voor je mening opkomen, en daar zijn ouders voor, want onvoorwaardelijke liefde kan wel tegen een stootje.

Vreemde ogen dwingen, en iedere volwassene lijkt wijzer dan je eigen vader of moeder in die tijd. Wederom, kort door de bocht.

Dus als het je tof lijkt als ik even met je kind op onderzoek ga wat er soepeler en handiger kan, laat me weten. Het kan online of in Winsum (mijn werkkamer wordt steeds prachtiger 🙂 ).

En als je een gaaf idee of verhaal hebt over hoe jouw puber ineens het licht leek te zien (wbt school), dan vind ik het heerlijk om te horen.

Let me know!

Yes please, help me even!