Een goed begin is NIET het halve werk.

Want 99 procent kan best een goede start maken. En 98 procent zit na een week of wat alweer terug te hannessen in oude patronen.

Een goed begin is een goed begin. PUNT. Fijn, geweldig, super om de boel weer op de rails te hebben. Nieuwe schriften, nieuwe kaften en een heleboel goede voornemens. Heerlijk. Maar ja…..

We kennen het allemaal; na een aantal weken klooien we weer net zo onnozel aan als het grootste gedeelte van vorig jaar. En dat terwijl we zo zo ZO ons best deden en het nu écht wilden en enorm gemotiveerd waren.

En toch zijn er blijkbaar mensen die het wel volhouden. Zijn die dan zoveel sterker dan wij? Met veel meer wilskracht, intelligentie, motivatie…? Welnee. Óf ze hebben meer mazzel, meer steun of meer controle van anderen óf ze pakken het handiger aan. Bewust of onbewust. Fijn voor ze…

Als ik nou eens kijk naar de leerlingen die het wél volhielden en naar de dingen die ik zelf volhield, wat zijn dan de factoren die dat mogelijk maakten?

1. Kleine dingen veranderen

en niet direct je leven omgooien. Bewegen in plaats van sporten, beginnen met opletten bij de vakken die je leuk vindt, minstens 1 keer per week al je huiswerk maken in plaats van 0 keer of minstens 20 minuten per dag in plaats van nul. En weet je wat grappig is? Als het mág in plaats van moet, als het maar kleine stukjes zijn die je al lekker voldaan af mag vinken, dan bestaat de kans ook nog dat je er lol in gaat krijgen.

Valkuil: Als er veel moet gebeuren wil je ook vaak teveel tegelijk veranderen. “Ik kán het!!!” is dan juist een onhandige aanmoediging. Als je in één keer zonder opbouw  een marathon wil lopen ben je na 10 minuten geblesseerd. Dan duurt de finish jaren in plaats van een paar uur. Wanneer ben je het eerst aan de overkant? Als je domweg met een aanloop in het diepe springt of als je eerst leert zwemmen? Val niet voor de verleiding van IK KAN DIT!!!.

2. Nooit jezelf op je kop geven

Dat is echt volledig nutteloze tijdverspilling. Je gaat er echt niet harder van werken. Beter schouders ophalen en zeggen ‘Okee, ik blijk dus menselijk’ en gewoon weer verder. Van jezelf stom, lui en lelijk en onnozel vinden ga je niet beter presteren. In tegendeel, je geloofd je eigen gedachten en gaat je er onbewust naar gedragen.

Valkuil: Jezelf stom vinden dat je jezelf stom vindt. Je mag best jezelf even uitkafferen, maar dan: schluss. OK next.
Valkuil: Je fouten zo snel mogelijk vergeten. Ook niet handig; je leert aleen van je fouten als je ze neutraal kan analyseren. Anders ben je net zo’n lemming die domweg altijd in het ravijn blijft sukkelen.

3. Overzicht houden

Wanneer vervallen leerlingen in oude patronen? Als ze bijvoorbeeld ziek zijn geweest en niet alles meer bijhouden. Als ze een keer wat vergeten zijn op te schrijven en niet meer precies weten wat ze moeten doen en waar ze moeten beginnen. Als puberouder is het je taak/plicht echt heel handig om op zijn minst de maandplanning met toetsen en opdrachten bij te houden (download hier). Dan krijg je echt wel gezeur, maar dat hoort bij opvoeden. Jammer dan.

Valkuil: Overzicht houden is soms eng. Want als iets zwart op wit staat dan MOET het ook en bestaat het echt. Je kop in het zand steken voelt veel veiliger. Het vertrouwen dat het echt werkt en dat je door overzicht te hebben juist minder tijd en stress voelt, dat moet groeien. Daar zijn pubers niet altijd aan toe (ik ook niet, trouwens). Mooi moment om je ouderschap te pakken.

4. Grote lijnen blijven volgen

So what dat je niet bij elke les oplet? Who cares dat je niet allemaal voldoendes haalt, dat je niet élke keer gaat sporten als je het je voorneemt, dat je niet álle details van biologie snapt of álle grammatica van het Engels? Als je vaak even achterom kijkt, letterlijk of figuurlijk, en een beetje de rode draad kan volgen, waar het ongeveer over gaat, hoe het gemiddeld per week gaat, als je dat bijhoudt dan kom je een heel eind. In elk geval hoef je dan voor de toets niet alles helemaal van de bodem te plukken.

Valkuil: Het is wel handig om hier eerlijk te zijn. Als ik zeg ‘Ik spórt tenminste’ en het is één keer per maand of per half jaar, dan hou ik mezelf voor de gek.

5. Vraag om wat je nodig hebt

Vraag om extra uitleg, om bijles, om een andere plek in de klas, om uitstel, om een knuffel, om een compliment, om een schop onder je kont. Ik durf te wedden dat iedereen die goede voornemens volhoudt dat niet helemaal alleen zit te doen. Andere mensen vragen is noodzakelijk om je doelen te halen, want als je het alleen kon had je het al lang gedaan.

Valkuil: TE eng. Ik moet het zelf kunnen, straks denken ze dat ik dom/zwak/raar ben, dan sta ik bij iemand in het krijt, ik ben trots en zelfstandig…. 100en gedachtes om lekker niets te hoeven vragen. En je kunt het ook gewoon gezellig maken met iemand, dank je wel zeggen, etc. Jij kiest zelf, maar als je alles alleen gaat zitten doen, wees dan niet verrast als er weinig is verandert na een paar maanden.

 Okee.

Het is leuk om dit op te schrijven, want ik bedenk ter plekke steeds 100 dingen die ik zelf ook aan het uitstellen ben. MAAR eerlijk is eerlijk, ik doe veel meer dingen wél. Echt regelmatig sporten, enge mensen gewoon bellen zonder gepiep (behalve de tandarts) en mezelf niet meer eindeloos afzeiken. Dat komt deels natuurlijk door ouder worden. Ik ben 47, ik ga me echt niks meer aantrekken van (en ik citeer) “Kritiek van mensen die ik nooit en never om advies zou vragen” en trouwens, van de meningen van de meeste andere mensen ook niet. 

En ik doe het niet alleen. Ik heb ook coaches, leraren, buddies die streng voor me zijn en mij groter zien dan ik mezelf soms zie. Als ik het alleen kon had ik het NOOIT gedaan. Hm. Klopt die zin? Ja. Want al kon ik het, ik had vast mijn gedachten geloofd dat ik het niet kon. 

Sommige dingen zijn veel fijner in je eentje. Okee, ik vind bijna alles fijner in mijn eentje. Ja BIJNA zei ik toch ;-). Alleen ik weet ook dat ik blinde vlekken heb en dat motivatie en beloftes niet genoeg zijn, dat ik bepaalde onhandige eigenschappen heb waarmee ik mezelf saboteer. Dus ik regel leermeesters en heelmeester. Niet leuk, maar wel nuttig.

Dus PLEASE blijf niet zelf klooien, maar vraag voor jezelf en vooral voor je puber eens een volledig gratis en vrijblijvende brainstormsessie aan. Dan leer ik jullie een beetje hoe je je persoonlijke valkuilen kunt omzeilen of omdenken.

Yes please, even samen brainstormen!

10 + 14 =

Zelf met je puber aan de slag? – Gratis eDOEbook

Rollende Ogen en
Slaande Deuren

Drie oefeningen om weer lekker in contact te komen met je pittige pubermeid

  • Vaker weer samen lachen
  • Echt luisteren en
  • Echt gehoord worden
  • Meer samen in plaats van ‘zoek het uit’

DRIE GRATIS OEFENINGEN om voor meer contact en meer lol!

BONUS: gratis regelmatig tips en leuke ideeën ontvangen.
(uitschrijven kan altijd!)

 

Pin It on Pinterest