Automatisch ruim ik de tafel af.
Automatisch haal ik snel even een doekje over de wastafel.
Automatisch trek ik mijn corrigerende ondergoed aan.

What.The.Actual.Fuck.

Ik haat huishouden. Ik haat stofzuigen. Ik haat ’ter beschikking staan van’. En toch pak ik automatisch de rol van huisvrouw, stap ik in de leegte die ontstaat als ik me terzijde hou. Toch pak ik de rol die de media me oplegt en besluit ik bijna 130 euro per maand uit te gaan geven om toch maar slanker te worden.

What the fuck.

Wat voor voorbeeld geef ik mijn zoons?!

Meiden: DOE HET NIET.

Het is niet wáár dat je als vrouw nou eenmaal bepaalde taken makkelijker doet.
Het is niet waar dat je aan de verwachtingen van de maatschappij moet voldoen.
Het is niet waar het is niet waar het is niet waar.

Wat wel waar is, is dat de maatschappij echt deep down een jaren vijftig verwachting heeft van De Vrouw. Niet bewust, hoor. Mijn man zal de eerste zijn die het tegenspreekt. En ikzelf zal het tegenschreeuwen. En toch, en toch. Hou maar eens een dag bij wat je allemaal automatisch doet en denkt over man-vrouw rollen. Aan pleasen, van jezelf en van anderen, aan voldoen aan de verwachtingen, er bij horen.

Als je schoonmoeder langs komt, wat doe je dan?
Hoe vaak krijgt je partner een compliment over een net / mooi huis? Ookal ruimde hij op?

Meiden Moeders: Doe het niet. Doe het niet automatisch. Verdeel de huishoudelijke taken over de gezinsleden. Leer je zoons wc’s schoonmaken. Als ze kunnen voetballen of minecraften kunnen ze dat ook. It ain’t rocket science, babes.

Meiden meiden: Do what you want! En accepteer ongemak als de prijs van vrijheid, soms. Want JA er zijn verwachtingen van vrouwen. Van vrouwen hobby;s, vrouwenlijven, vrouwengesprekken, vrouwenaandacht, vrouwenliefde weetikveel. En JA het is helemaal okee om daar aan te voldoen. Tot eht gaat wringen en kriebelen.

DAN verf je je haren paars, trek je aan wat je wil, geef je een grote bek (of, je bent gewoon duidelijk hè?! pfff).

Want pas op, het is een valkuil.
Ik zou mezelf niet willen bestempelen als lief en volgzaam of als onderdanig en behulpzaam. Ik ben bepaald geen kampioen huishouden en ik heb voor niemand respect die het in mijn ogen niet verdient. Ik buig voor niemand en hielenlikken? GATVER dat is vies iieeeuw.

En toch en toch.

Automatisch laat ik mijn jongens ravotten (jongens moeten jongens kunnen zijn) terwijl ik dan maar het aanrecht opruim.
Automatisch ben ik er voor de kinderen als ze ziek zijn (Zijn werk is Belangrijker).

Automatisch voel ik ergens dat ik me moet schamen voor de onderdelen van mijn lijf die niet perfect zijn. ‘En’ zegt nu een stemmetje in mijn hoofd ‘dat zijn er nogal wat.’

Dat is toch bizar? What the fuck.

Weet je? Ik zorg met liefde voor mijn kinderen, mijn man en mijn huis. Met liefde en uit liefde. En ik verwacht hetzelfde van hen. Of, ik zou willen dat ik hetzelfde van hen verwachtte, dat ik hier niet over na hoefde te denken, dat ik dit niet hoefde te schrijven.

Maar klaar. Ik DOE HET NIET MEER. Of, bijna niet meer. Ik KAP er mee. Of anders…

I only wish that I could be a Lady
I’d do all the lovely things a Lady’s supposed to do
I wouldn’t even mind, if only they would PAY ME!
Then I could be a Person, too.
(I’m gonna be an engineer – Peggy Seeger)

Think about it, girls. Als we nou een week lang bij alles even checken hoe automatisch het is en of het echt nodig is dat WIJ het doen en anders gewoon neutraal iemand anders vragen. Wat zouden we dan tegenkomen? Misschien ben ik wel een ouderwetse sucker en zijn jullie allemaal veel geemancipeerder dan ik, HOERA dat zou gaaf zijn!

But let’s try! Een week lang. Voor onze dochters, voor onze toekomstige schoondochters, voor onszelf!

Let’s just NOT do it!!