Als je het zo goed weet, waarom DOE je het dan niet?!

Pubers zijn lang niet zo dom als we denken. Ze dóen zelfs niet eens zo dom als wij denken; voor hen zijn die acties Logisch en Belangerijk en als we zonder oordeel naar hun drijfveren vragen kunnen we het vaak ook nog prima begrijpen. Dat wíj andere keuzes zouden maken, soi. Maar pubers hebben dan ook een andere ‘levensopdracht’ dan wij.

Dus hoe dan ook, ze weten dondersgoed wat handig is wat duf is. Ze hebben prima in de gaten wat ze eigenlijk zouden hóren te doen.

Ik vraag ze vaak naar de ideeën van een niet bestaande (doch zeeer irritante) Ideale Leerling, en ze weten me dan precies te vertellen hoe de Ideale Leerling de dingen aan zou pakken.

Optijd beginnen, opletten tijdens de  les, huiswerk maken, hulp vragen, korte pauzes, plannen etc etc etc. Ze weten het dus perfect.

Waarom DOEN ze het dan niet???

Waarom snijden ze zichzelf ze vreselijk vaak in de vingers?
Wat maakt dat ze tóch weer gaan zitten appen / gamen / TikTokken?

Terwijl ze weten dat ze dan weer een onvoldoende gaan halen, terwijl ze weten dat ze dan misschien blijven zitten of van school gaan?

Ondanks dat ze plan-lessen op school hadden, of faalangsttraining, of weetikwat?

Wéten hoe is zou moeten is hartstikke simpel. Het is geen rocket science noch hogere wiskunde. Wij weten ook wel dat en hoe we moeten stoppen met roken en dat het verstandig is om vaker op tijd naar bed te gaan of om onze telefoon na half negen ’s avonds niet meer aan te raken. Wij weten ook dat we meer groente moeten eten en minder koolhydraten of andere suiker.

Waarom DOEN we het dan niet?

Wéten is simpel, dóen kan allermoeilijkste zijn wat we ooit deden.

Tips en adviezen werken niet
Hoe krijgen we dan toch onze pubers zo ver dat ze tenminste af en toe slimme keuzes maken? Adviezen en tips helpen niet. Uitleggen hoe het werkt ook niet. De zoveelse Hoe maak je een To-Do lijst cursus werkt ook niet.

Niet als je niet éérst je eigen valkuilen herkent. Niet als je niet eerst leert om zonder oordeel je eigen gebruiksaanwijzing te schrijven.

Als je planten plant zonder te weten of ze in de schaduw, halfzon of zon moeten. Als je niet weet hoeveel en wat voor mest ze moeten, als je niet weet of je ze wel of niet moet snoeien… ja. Dan overleven er echt wel een paar hardnekkige krengen, maar een mooie, diverse, bloeiende tuin krijg je niet.

Pas als je weet wat je doet en waarom, dán kan je gaan zaaien of passende leertips toepassen.

Pas als je een beetje kunt voorspellen hoe en wanneer je in je eigen smoesjes gaat trappen, wat maakt dat je uitstelt, hoe je je eigen hersenen kan sturen, dan pas kun je gaan kijken welke oplossingen jou passen.

Je eigen gebruiksaanwijzing eerst
Maar hoe kom je daar achter? We hebben allemaal onze blinde vlekken en we geloven allemaal onze automatische (beschermende) gedachtes slash smoesjes. Iemand moet je leren hoe je afstand neemt, hoe je zonder oordeel blijft en iemand moet je vervolgens begeleiden in het uitzoeken en uitproberen van de juiste oplossingen. Een hechtpleister? Een drukverband? Een brace? Of een zalfje?

Dát is wat we tijdens de online pubertraining doen. De leerlingen onderzoeken hun eigen gedragspatronen, en samen kijken we welke van de 350.000 leer- en concentratietips ze kunnen gaan uitproberen. Er hoeven er maar een paar te werken, maar welke?

En dan gaan ze meestal wél oefenen. Omdat het zonder oordeel is. Uitstellen is niet langer SLECHT, maar een menselijk symptoom waarvan? Goh. Interessant!! Wat grappig dat ik daar intrap 🙂 etc.

Eerst zien wat je doet, wanneer je dat doet, wat je denkt. En dan pas kijken wat je nog meer kan doen, wanneer je dat wél lukt en wat voor handigere gedachtes je jezelf mag gunnen.

Simpel? JA
Makkelijk? Nee.

Maar dat waren de eerste noten op de dwarsfluit ook niet. En de eerste tien keer de bal hooghouden (dat lukt me nog niet trouwens). Dus herhalen en oefenen en lachen om mislukkingen en trots zijn op kleine successen en we komen samen een heel eind.

Wat kun je doen als ouder?
Als ouder kun je beginnen door te stoppen met oordelen en gewoon eens te observeren wanneer je puber vooral vastloopt. En vanuit nieuwsgierigheid er samen mee aan de slag gaan, waarbij je ook je eigen uitstelgedrag of ander geklooi eens onderzoekt.

Of je kunt je kind nog mee laten doen aan mijn online Sterk naar School training, want als ouder sta je vaak al 10-0 achter; jij moet eerst als stootblok gebruikt (trust me, bij mij thuis werkt het ook zo).

Kan jouw kind wel een dikke steun gebruiken? Gun jij je puber meer zelfkennis en meer kracht? Hoe zou het zijn als je minder hoefde te zeiken en jullie meer samen konden lachen?

Ja ik preek voor eigen parochie, natuurlijk, maar ik gun echt elke puber dit. En eerlijk gezegd, elke volwassene ook dus kijk vooral (stiekem) mee. Daarom biedt ik ik de training ook aan voor 125 euro (daar krijg ik dus ook voor op mijn kop haha) en zelfs, mocht geld echt een probleem zijn, er is altijd een oplossing!! Bijvoorbeeld, als je moet rondkomen van het sociale minimum heb ik met de Stichting Leergeld geregeld dat de training dan vergoedt wordt.

Nieuwsgierig? Klik op de knop of mail me even privé.

Wat is jouw gebruiksaanwijzing?
Wat maakt dat jij stopt en wat anders gaat doen?
Wat zijn jouw lievelingssmoesjes?

Kijk eens wat er gebeurt als je het antwoord op deze vragen OPSCHRIJFT en HARDOP een paar keer uitspreekt. Rare jongens, die Romeinen ehm die mensen 🙂

En als je verder niks uit deze mail haalt, hou dan tenminste je oordeel uit je stem als je vraagt:

“Hoe ga je het doen met je huiswerk vandaag?”
– Zometeen, straks, weetikniet.
“Maar ik wil ook even weten waar ik aan toe ben, dus plan het even. Van vier tot vijf?”
– Okee dat is goed.
“Moet ik je nog om vier uur een duwtje geven? Of hou je het zelf in de gaten?”
– Ja. Zelf.
“Goed.”

Als jij zonder oordeel kunt blijven geef je je puber 100keer meer ruimte om een wijze beslissing te nemen. Dan hoeven ze niet eerst hun verplichte rebellie te laten zien, namelijk. Voor ieder wel zo relaxed.

Probeer maar eens een week lang. En have fun met je prachtige puber!

Ja, graag even sparren!

4 + 6 =

Zelf met je puber aan de slag? – Gratis eDOEbook

Rollende Ogen en
Slaande Deuren

Drie oefeningen om weer lekker in contact te komen met je pittige pubermeid

  • Vaker weer samen lachen
  • Echt luisteren en
  • Echt gehoord worden
  • Meer samen in plaats van ‘zoek het uit’

DRIE GRATIS OEFENINGEN om voor meer contact en meer lol!

BONUS: gratis regelmatig tips en leuke ideeën ontvangen.
(uitschrijven kan altijd!)

 

Pin It on Pinterest