Oh. Wil je kind dat niet?
Nou, laat dan maar zitten.

Dan eet je toch elke dag pizza? Dan zitten ze toch tot drie uur ’s nachts achter hun telefoon? Dan schelden ze hun oma toch uit voor takkewijf? Dan stelen ze maar, dan vechten ze maar, dan lappen ze toch alle regels aan hun laars?

Niet?

Nee. Lijkt me niet.

Wie is hier nou de ouder?!

Weet je, kinderen en jongeren zijn nog niet zo goed met lange termijn gevolgen. Die zijn makkelijker te verleiden tot het ‘nu lekker’ ipv ‘straks handig’. Dat is niet dom, dat moeten ze nog leren en hun hersenen moeten nog uitgroeien.

Lekker excuus, die hersenen? Nee. Niet voor ons. Want hoe ontwikkelen puberhersenen zich op een mooie, gebalanceerde manier? Juist. Als wij ouders het in goede banen leiden.

Als je je regels, ethische opvattingen, moraal en grenzen niet doorvoert met als reden ‘Dat wil mijn kind niet’, wat ben je dan aan het doen?

Nee echt. Lange termijn, wat creeëer je dan?

Ik ben de eerste die zegt: “Pick your battles.” Je hoeft niet overal een strijd van te maken en kinderen moeten ook leren zelf doen.

En er zijn grenzen. Grenzen aan schermgebruik, grenzen aan grote bekken, grenzen aan gedrag dat jij al dan niet terug wilt zien als je kind straks 25 is.

En die grenzen heb je te hanteren en te bewaken. En dan moet je dus niet aankomen met dat je kind niet wil.

Wat wil je zelf niet????

Mijn kind wil dat niet is een slappe smoes en legt lekker de verantwoordelijkheid bij je kind. In dit geval: Niet okee. Want als je als ouder je grenzen niet trekt dan wil je zelf iets niet. Kies maar:

Je wilt geen ruzie
Je wilt geen ongemak
Je wil niet dat je kind je een stomme ouder vind
Je wilt geen conflicten
Je wilt niet te streng zijn
Je wilt niet ouderwets zijn
Je wilt geen conflict met je partner
Je wilt geen rotsfeer in huis
Je wil niet dat je andere kinderen last hebben van die ene

Je wilt die grenzen eigenlijk helemaal niet, omdat ze jou ook beperken.

Helemaal okee, jouw gezin, jouw kinderen, jouw leven, maar zeg dat dan!

Of pak je ouder-rol en zeg: “BASTA! Dit is hoe we het gaan doen!”

“Ja maar Femke, zo makkelijk is dat niet, hoor!”

Klopt. Het kan super klote zijn. Eens. En niemand zei dat ouder zijn alleen maar leuk was, daar waren we tijdens de slapeloze babynachten al achter, toch?

Pick your battles, but fight the ones worth fighting!

Dan maar ruzie, dan maar ongemak, dan maar een rotwijf zijn, dan maar de politie bellen.

Voorbeeld

Naar je adviezen luisteren ze misschien wel nooit, maar je voorbeeld staat op hun netvlies gebrand. En wat voor voorbeeld wil je zijn?

Een natte dweil die zegt ‘Mijn kind wil dat niet’ en het er dan bij laat zitten?

Of wil je het voorbeeld geven van een stevig mens dat staat voor haar idealen, die grenzen helder aan geeft en bewust kiest voor hoe hij wil zijn?

Het is aan jou. Wees de ouder die je wilt zijn!

Hoe? Volg me en kijk bv naar de lezing die ik dinsdagavond 10 november om 20:00 .geef op mijn YouTube kanaal over hoe we telefoongebruik kunnen inperken zonder er een slagveld van te maken.

Je kunt je HIER opgeven

Tenslotte nog wel even dit: Het is natuurlijk totaal anders als je een kind met autisme, ad(h)d of andere gedragsproblemen hebt! Voor die ouders: Alle respect voorhoe jullie naar je kind kijken en keer op keer kiezen voor wat werkt!