Mahaaaam!!!! Gewoon NEE!

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar zodra het hier maar over seks of zoenen of verliefd zijn gaat, sluiten mijn pubers hun oren en ogen en rennen het liefst zo snel mogelijk bij mij vandaan.

En ik wil ZO graag dat ze weten dat seks niet vies, fout of stout is. Ik zou ze zo graag meegeven dat niks gek is zolang alles met wederzijdse goedkeuring gepaard gaat. Ik zou willen dat ze het leren zien als een toetjesbuffet waarvan je mag proeven wat je wilt, samen of alleen. En dat je sommige dingen heeeeeerlijk vind (hele pure chocolademousse hmmmmmm) en sommige dingen hoeven niet zo nodig (broodpudding blegh).

Ik zou ze willen leren dat goede seks bijna nooit vanzelf, en al helemaal niet zonder communicatie ontstaat. Ze hoeven de gedachtes van hun bedpartner niet te lezen, ze kunnen het gewoon vragen. En goed opletten helpt ook enorm. En veel oefenen.

Ik zou mijn kinderen maar wat graag deOhMyGodYes cursus kado doen, en ze leren dat je je tong best mag ontspannen tijdens het zoenen en dat rondjes draaien met je tong als een 1400 toeren centrifuge niet bepaald opwindend is.

En dat lachen mag, en niet hoeft. En dat veel dingen eerst awkward en raar zijn voor ze lekker worden en dat dat juist een tof avontuur is. En dat het heel normaal is dat de eerste keer met een nieuw iemand meestal niet earth-shattering is. Dat je elkaars lijf ook moet leren kennen, net als elkaars hobby’s, verleden en toekomstdromen. En familie, argh.

En dat er niet één goede manier van samen zijn is. En dat je kunt kiezen, samen, voor monogaam of niet.

En nog zoveel meer…..

Op school leren ze nog steeds alleen over SOA’s en zwangerschap. Met wat mazzel wordt de biologie uitgelegd en rolt een docent een condoom af om een enorme aubergine (nee, niemands lul is te groot). En met nog meer mazzel wordt er gesproken over respect, nee is nee en twijfel is ook nee. Over machtsverhoudingen en wat wel en niet okee is. Ze leren op school vooral over de gevaren. Als ze al wat leren en helemaal áls ze opletten.

Ik ben er nog niet helemaal uit HOE ik ze het precies ga bijbrengen (hmmmmm ik kan de link naar dit blog in de gezinsapp gooien), maar ik weet wel, door hele spaarzame losse opmerkingen en blikken en door afluisteren wat ze tegen elkaar zeggen, dat we redelijk op de goede weg zijn.

Het valt en staat met een veilige communicatie-modus binnen een gezin. Daarmee bedoel ik dat, afgezien nog van seks onderwerpen, een kind zich veilig voelt om zowel trots als kwetsbaarheid te uiten. Het begint met een makkelijke, niet per se verbale communicatie over andere zaken. Dat eerst. Als je kind al niet durft te vertellen dat er een onvoldoende was, of dat ze ruzie hadden met vreinden, dan hoef je over seks al helemaal niet te beginnen.

Hoe je zo’n veilige basis creëert leer je oa in de online PuberOuderTraining, maar het aller belangrijkste is dat je het zelf doet. Dat je laat zien dat je ook niet alles weet, dat je hun advies vraagt, dat je lekker vet verteld over je successen en dat je je twijfel en verdriet laat zien als er iets pijnlijks gebeurt. Met andere woorden, je staat meer naast ze dan boven ze.

En dat geld ook voor seks. Zoen je partner vaker waar ze bij zijn. Niet eindeloos lang en half uitgekleed, maar gewoon even kort. Maak een grapje als ‘Ja logisch dat je zo vrolijk bent na zo’n nacht’ en stuur je kinderen af en toe naar hun kamer als het toch al bedtijd is met ‘Wij willen ook even lekker vozen op de bank’. Maak het normaal. Hoe krampachtiger je zelf met seks om gaat, hoe meer je je kinderen leert dat het iets strengs is. Iets dat er niet mag zijn.

En inderdaad toch af en toe een site dumpen in de gezinsapp. Bijvoorbeeld sense.info, die vind ik zelf duidelijk zonder prekerig te zijn, of te kinderachtig of saai.

Wees ook relaxed over masturbatie en voorbehoedsmiddelen. Gewoon een doos tissues geven met ‘Voor snot en ander lichaamsvocht’ met een knipoog. En uitleggen hoe de wasmachine werkt ‘voor als je eens vieze lakens hebt’. En ‘Er staat een grote doos met condooms in de kast, pak er uit wat je nodig hebt.’ Niet moeilijk over doen.

Iemand zei ooit: “Sex is just someting your body can enjoy, like a good meal.”

Nou is het voor mij wel wat meer dan dat, maar zeker niet minder. Niet moeilijk over doen.

Maar voor ook maar iets tot je pubers gaat doordringen zul je toch een veilige stevige communicatiebasis moeten hebben. Les 3 van mijn PuberOuderTraining gaat hier over.

Maar je kunt ook NU al en begin maken met het creëren van die veilig basis!