“Dat doet mijn moeder wel…”
“Dat regelt school gewoon.”
“Dat vraag ik altijd aan mijn broer.”

Okee. Lekker makkelijk. Verschoont je moeder je luiers ook nog als je 36 bent?

Wat doe je met pubers die gewoon wachten tot een ander het oplost? En die anderen doen dat ook nog, want kinderen zijn niet dom en weten precies het juiste mengsel ‘arme ik’ en ‘jij bent daar zo GOED in…’ te vinden om iedereen voor ze te laten rennen.

En wat kan ik daar mee, als er zo’n slim en handig kind bij me aan tafel zit? Overal een weerwoord op en als ik niet uitkijk werk ik me de pleuris als coach terwijl ze lekker achterover hang. Mooi niet. Aan de slag.

Maandag had ik een nieuwe oefening bedacht met Covey’s Cricle of Influence. Weet je wel? Waar heb je invloed op en waar niet? De theorie gaat wel even wat verder (lees zelf maar) en daar hebben we even niets aan op de regenachtige maandag.

Ik heb een touw en een pak goedkope Jengablokjes gepakt. Heb haar in het midden van de touwcirkel gezet en we hebben blokjes beschreven met “Het weer” (smeet ze buiten de cirkel, geen invloed op) en “Wat je aantrekt” (bleef binnen de cirkel. Hoe laat je wakker wordt werd er buiten gemikt. Ik trok een wenkbrauw op. Oh ja, bedacht ze, een wekker zetten zou ook nog kunnen.

En zo ontdekten we langzaam maar zeker dat we op veel meer dingen invloed hadden dan we dachten.
Op ‘Tijd’ heb je geen onvloed, dacht ik. Maar ze zei: “Wel hoe je hem indeelt!!!” Dus die mocht op de rand.

Heerlijk. We verbaasden onszelf en elkaar.

Toen konden we tenminste plannen maken en stappen zetten.

Ik hoefde niet meer voor haar na te denken, ze wist zelf wel hoe ze het aan zou gaan pakken.

MOOI! Doei tot na de vakantie

Dit toffe kind liep een stuk sterker en vrolijker naar buiten dan toen ze binnenkwam! En ik lachte, wat een gaaf avontuur op een regenachtige maandag.

Zelf met je puber aan de slag? – Gratis eDOEbook

Rollende Ogen en
Slaande Deuren

Drie oefeningen om weer lekker in contact te komen met je pittige pubermeid

• Vaker weer samen lachen
  • Echt luisteren en
  • Echt gehoord worden
  • Meer samen in plaats van ‘zoek het uit’

DRIE GRATIS OEFENINGEN om voor meer contact en meer lol!

BONUS: gratis regelmatig tips en leuke ideeën ontvangen.
(uitschrijven kan altijd!)