“Pffffff geen zin… moe … eerst maar even wat anders…”

Een hele lijst met Erg Belangrijke Klussen.
Het is nu al half drie en ik heb nog geen zak gedaan.

Na ja… en Insta filmpje gemaakt en wat geklooid aan mijn website en een in-take gesprek gedaan en wat mail beantwoord. Best veel eigenlijk. Maar niks van wat echt MOET.

Er is weerstand.

Blijkbaar zijn de to-do dingen, of, is één van de to-do dingen te eng, te groot, te saai of ben ik bang dat ik het verknal. En dat resulteert dus in uitstelgedrag. Een schone koelkast, al mijn spammailinglijsen ge-unsubscribed, de dropzak leeg. Best nuttig (behalve die drop dan uche uche) maar niet wat Moet.

Heel erg herkenbaar voor alle leerlingen (en hun ouders) die ik ooit sprak. Wie heeft er nou geen last van moeite met beginnen, uitstalgedrag, startmotorproblemen? Wie kijkt er niet toch nog een Netflixaflevering en wie verzint er neit eerst een ander klusje voor dat het compostbakje op het aanrecht geleegd wordt? Wat stel je zelf regelmatig uit?

Uitstelgedrag is menselijk en ook niet heel erg. Meestal komt het uiteindelijk wel goed. Misschien wat later dan geplanned, misschien anders dan je dacht, maar soi. Jammer dan.

En soms snijd je je wel heel erg in de vingers. Uitstelgedrag is lastig als je cijfers niet geweldig zijn, want blijven zitten, dat wil niemand.  En dus vragen de moeders of ik ze even kan helpen. Nou, nee. Helpen doe ik niet. Steunen wel, maar ze moeten zelf het werk doen.

Wat te doen?

Ten eerste: Uitstelgedrag gaat nooit over. Je kunt jezelf hoogstens wat sneller bij de kladden grijpen.
Ten tweede: Uitstelgedrag is vaak een hele kleine irritatie waar een wolk van weerstand omheengroeit, als een hagelsteen om een stofje.

Dus: Vind het stofje. Maak een to-do lijst en kijk welke van de taken het stomst is. Soms wil je hem eigenlijk niet eens op het lijstje schrijven, want dat kan morgen nog wel en heeft eigenlijk niet zoveel zin nu en de tijd is er niet naar en het voelt niet goed en… OKEE klaar. Gewoon opschrijven, je kunt het altijd nog uitstellen.

Welke taak op je to-do lijst is het stomst? En welk soort oergevoel houd je tegen? Ben je bang voor mislukking? Bang dat het lukt en dan moet je iets nóg groters? Bang dat mensen je gaan afkraken? Of is te taak te onduidelijk en weet je niet zo goed wat je moet doen? LET OP het is geen rationele angst!

Okee, het stofje in de hagelsteen: check. Het oergevoel achter de weerstand: check. En nu? Time to be BAD-ASS!

Zinnen die mij van mijn kont hebben geholpen in het verleden:

Femke, grow the FCK up!
The way you do anything is the way you do everything
Wie laat jij in de steek als je het niet doet?
Het ergste dat er kan gebeuren is een gebeurtenis. Nou en?
Ik probeer het gewoon
Ik heb erger overleefd
Zelfleiderschap!
Ma Flodder of Wonder Woman?!

Tja. Niet alles werkt en soms werkt niks. En vaak toch wel. Mijn leerlingen laat ik zien dat ze een keus hebben. En dat elke keus ze in een bepaalde richting duwt. Dat dat okee is en dat ze er invloed op hebben. Wonder Woman of Ma Flodder? Soms wint Ma Flodder hoor, dat is prima. EN wat dat van me vraagt, als ik tenminste niet helemaal wil verloederen en oh ja ik heb ook nog een eigen bedrijf tumtiedum; wat dat vraagt is dat ik mijn to-do dingen dan ergens anders in plan.

Dus: Ik kap er vandaag mee (behalve de twee sessies die ik heb staan maar die zijn gaaf) en maak, voor ik zometeen helemaal stop, een strakke planning voor morgenochtend.

Bad-ass Wonder Woman GO. Morgen 🙂

Gun jij je kind een steun in de rug?

Tijdens een serie van drie workshops (1. Effectief leren; 2. Plannen en mtivatie; 3. Zelverzekerd en veerkrachtig) leggen we de basis van een mooie, sterke schooltijd.

Blij naar de Brugklas – mini-training

Voor informatie over de aankomende trainingen neem hieronder contact met me op.

Informatie/opgeven Blij naar de Brugklas