LHTBI? Doe toch normaal – NEE!!!

“Ze veranderen 3x per week van homo naar bi naar pan.”

“Die hype…. laat die kinderen gewoon man of vrouw zijn. Moderne fratsen.”
“Natuurlijk wil ik dat mijn kind gelukkig is, maar dit is echt overdreven.”
“Ze koketteren er gewoon mee!”
“Je hoort er niet meer bij als je gewoon hetero bent.”

Je zou denken dat alleen zeer ouderwetse opa’s en oma’s dit soort opmerkingen maken, toch? Maar mooi niet. En ik snap er gewoon echt totaal helemaal niks van.

Wat maakt het uit dat je kind onderzoekt wat zijn/haar/hun seksuele geaardheid is? Wat maakt het uit dat dat niet in één keer duidelijk is?

Maar vooral: Waarom maak JIJ je daar druk om? Dat lijkt me nou bij uitstek iets waar ouders niks mee te maken hebben.

Ben je bang dat je kind alleen mee doet om te pleasen of ‘er bij te horen’? Dan is dit slechts één van de symptomen en is het misschien sowieso handig om met het totaalplaatje aan de slag te gaan.

Dat een puber drie keer per week van voorkeur verandert qua stijl, uiterlijk, verliefdheid, bff, hobby, dat is al zo sinds jaar en dag. Logisch, want ze moeten toch uitvinden wie ze zijn, bij wie ze willen horen, wat hun eigen waarden en normen zijn etc.

Dat snapt iedereen.

Waarom maken zoveel ouders zich dan druk over het ontdekken, oefenen met, passen van seksuele geaardheid en identiteit? Wat boeit het en wat gaat het je aan?

Ik snap het oprecht niet. Ik snap echt niet waar mensen zich druk om maken. Ieder zijn/haar/hun voorkeur, toch? Er wordt toch niet van JOU gevraagd om je voorkeur aan te passen? Word lekker verliefd op wie je wil! Daar gaat je kind niet over, net zo min als jij over de verliefdheden van je kind gaat.

Soms hoor ik als argument: “Ze zijn zoveel bezig met of ze bi zijn of homo of wat dan ook, ze houden nergens anders tijd voor over. Het kost ze concentratie en van alles.” Ehm….. hoeveel tijd, denktijd en emotietijd, denk je dat het kost als het onderdrukt moet worden en in stilte gebeurt? En denk je nou echt dat ze, als ze hier niet over nadachten, zich wel veel beter op school zouden concentreren?

Welnee. Dan komen er wel weer andere puberperikelen voor in de plaats.

Het onderzoeken van seksuele voorkeur, geaardheid en identiteit is volledig normaal voor een puber en moet juist in de pubertijd gebeuren. Er na is gewoon wel wat laat. Beetje vervelend als je getrouwd bent met 2,4 kinderen en je komt er dan pas achter dat je eigenlijk etc… Lijkt me voor niemand handig, toch?

Als pubercoach en pubermoeder ben ik juist héél blij dat dat tegenwoordig in alle openheid kan. Dat scheelt een heleboel trauma, piekertijd, depressie etc.

Laat gaan. Over 5 jaar is het allemaal wel op zijn plek gevallen op een natuurlijke manier en heb je je kind nóg sterker meegegeven dat hij/zij/hen mag zijn wie ze zijn en dat je van ze houdt zoals ze zijn.

Dát creeert sterke volwassenen. En dat is wat we allemaal ons kind toewensen. En niet de zoveelste grijze, ja knikkende volwassene bij wie er in is gestampt dat ‘Gewoon gek genoeg is’.

“Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg…”

Hoeveel talent is daardoor in de kiem gesmoord?
Hoeveel wijze woorden ingeslikt?
Hoeveel plezier met een doffe grijze deken afgedekt?
Hoeveel schaterlachen ingehouden?
Hoeveel mensen zijn hierdoor niet afgekapt, uitgekauwd en uitgespuugd?

Wat zónde!!!

En waarom? Omdat het niet hoort? Omdat de minder getalenteerde mensen met macht zich er kleiner door voelden?

Als ik één zin wil verbannen uit de Nederlandse taal is het die zin. Bah.

Laten we toch juist de regenbogen vieren, de verschillen, de uitschieters. Wat schieten we er mee op als we alles zo gelijk, zo oud en vertrouwd moeglijk houden? Wat winnen we daar mee? Serieus, wat winnen we er bij als we alles grijs houden?

En wat valt er wel niet te winnen als we deze prachtige ideeën toestaan? Als we NOOIT meer ‘Doe maar normaal’ mompelen? Als we ‘Doe maar gek, dan ben je al normaal genoeg’ als nieuw credo kiezen? Wat een wereld vol glitter en kleur zou er dan mogelijk zijn.

Laten we onze jongeren deze kleuren gunnen!
En onze eigen angst en kramp niet in de weg laten zitten.

Ugh. Ik heb gezegd.

Fijn weekend!