Klagen of Dragen?

Teleurstelling.
Verdriet.
Eenzaamheid.

Drie weken extra lockdown, dat is een hard gelach en een lomp deksel op onze neus.

En natuurlijk is dat iets wat binnenkomt, waar ons lichaam en ons hart zwaar van wordt. Iets wat we niet willen en liever nooit onder ogen zouden willen zien.

En mijn reactie is: SO WHAT?!

Pech dat er klotedingen in je leven gebeuren. Pech dat er mensen dood gaan, Noordpolen smelten, scholen dichtzijn, slechte cijfers zijn,

PECH.

Deal with it. Want dit is de kans om te laten zien wat je in je mars hebt. Ga je klagen, stilzitten, anderen de schuld geven? Of kijk je om je heen, neem je je verantwoordelijkheid en doe je wat wél kan?

Ben je een leeuw? Of een schaap?

En beide beesten hebben hun plek in de wereld, hè? No problem. Ik weet alleen wel dat ik mijn leven niet klagend en mopperend op anderen wil doorbrengen.

Wat wil jij?
Hoe wil je zijn?
Hoe wil je dat anderen je zien?
Wat moet je daarvoor dóen?

Als alles op rolletjes loopt, je elke dag een nieuwe stoffer-en-blik bij de Blokker kunt kopen, je je lief mee uit eten kunt nemen, als je beide ouders gezond en gelukkig zijn, je vrienden hebt en wat je hartje maar begeert, dan lijken leeuwen op schapen en schapen op leeuwen. En dat is prachtig!

Maar bij tegenslag, pijn, angst, verdriet, iets wat we NIET willen, dan is onze eerste menselijke reactie wegduwen. Een primitieve, survival-gerelateerde reactie. En hoe duw je iets weg? Door de schuld aan een ander te geven, door jezelf en de mensheid te zien als arme slachtoffers van wrede wolven (dan kún en hoef je er niets aan te doen), door heel boos te worden (dan voel je de pijn tenminste niet) of honderd miljoen woorden te gebruiken om details te beschrijven.

Dat is cool, helemaal prima als eerste reactie. En daarna heb je een keus.

Het beste dat je je kind mee kunt geven is veerkracht.

En veerkracht is niet: dooooorgaan en alle emoties wegstoppen.

Veerkracht is niet emotieloos.

Veerkracht is jezelf toestaan de pijn, de teleurstelling, het verdriet te voelen.

Veerkracht is vragen om een arm om je heen.

Veerkracht is je emoties zien voor wat zij zijn en dan een plan maken.

Veerkracht is ook: Je emoties juist gebruiken om de toekomst mooier te maken.

En daar is moed voor nodig. Leeuwenmoed.

En dat is geen talent of een karaktereigenschap die je wel of niet hebt. Moed moet je trainen. Moed moet je ontwikkelen.

En dus: GEFELICTEERD!

Nog drie weken lockdown is nog drie weken de mogelijkheid om de grenzen van de moed van onze kinderen op te rekken!

Klik HIER als je een gratis #rekjelef online training wilt doen met je gezin.

We hebben geen miljoenen leeuwen nodig, hoor. Dus als je het nu om de één of andere reden niet trekt, all my love! Geef jezelf die ruimte dan en kies ervoor om je nu even in je hol terug te trekken en je wonden te likken.

Het enige dat ik vraag is dat je je afvraagt:

Maakt mijn reactie de wereld mooier of lelijker?

En dat je dan bewust kiest.

Pas goed op jezelf, op elkaar en op de wereld!

Liefs,
Fem