Moeders

Ik heb mijn moeder nog, gelukkig. En ik heb drie gezonde kinderen en een herinnering aan een heel klein kind-idee in mijn hoofd en buik dat me voor het eerst moeder maakte.

Dus vandaag is voor mij een gelukkige dag. Vooral ook door alle chocola die ik van mijn jongens kreeg (ja, ik had ze goed geinstrueerd).

Het is ook een dag waarbij ik stil sta bij alle moeders die mij voorgingen. De moeder van mijn moeder, helaas veel te vroeg overleden. Maar zonder haar was ik er niet en ik draag haar genen en eigenschappen mee. En mijn stoere overgrootmoeder, die huizen kocht en verkocht. En de duizenden moeders die haar voorgingen; daar zullen ongetwijfeld heel veel dappere vrouwen tussen gezeten hebben. En misschien ook gemene, hebzuchtige takkewijven die er ook maar het beste van maakten. Of misschien wel hele domme (nou nee vast niet) of hele lelijke of misschien wel een heldin.

Hoe dan ook, het is een dag om te beseffen dat je er nooit alleen voor staat; dat de evolutie van mijn voorgangsters mij tot steun is, dat ik op hun ervaringen achterover mag leunen. Dank jullie wel.

Mijn moeder heeft mijn leven voor een groot deel gevormd en haar moeder het hare. En zo hebben al mijn oermoeders hun eigenheid in mij. Dank jullie wel.

Moederdag. Mijn ervaringen en genen gaan door via mijn zoons. Ik mis het soms, een dochter, dus ik hoop maar dat ik een beetje pittige, lieve en maffe schoondochters krijg met gevoel voor ironie en een lichte zelfspot.

En kleinkinderen, kleindochters dan hè?! Testosteron is er wel genoeg in dit gezin. Heerlijk lijkt me dat!

En wat er ook is: aan ‘mijn’ leerlingen pubermeiden kan ik toch ook mijn ervaringen, kennis, wijsheid en nerdy gevoel voor humor doorgeven. Mijn genen krijgen ze niet, maar een soort nalatenschap is er toch ook. Dank jullie wel.

Moederdag. Ik denk aan alle moederfiguren in mijn leven, ik denk aan het kleine leven dat ik ooit droeg en nooit groot mocht worden. Ik denk aan de totale rijkdom van het moeder zijn van mijn drie prachtige ridderjongens en ik denk aan alle vrouwen wiens genen en ervaringen ik meedraag.

Dank jullie wel!

Bonus:

Een moederdagcadeau voor alle moeders en dochters

Klik op het plaatje en download direct (je hoeft geen gegevens achter te laten)